قال الرئيس عبد الفتاح السيسي إن عملية إعادة صياغة الإنسان وتطويره تستلزم إجراءات كثيرة جدًا كما تستلزم وضع الموارد المطلوبة.

وأضاف السيسي خلال افتتاح عدد من مشروعات مصر الرقمية لوزارة الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات: «كنت بتكلم مع حد وقالي يا فندم ما توقفوا من فضلكم المشروعات القومية وأكلونا بقى»، وعلق: «طب ما إحنا بنأكل».

وتابع: «أنا بقول لكل المصريين، اللي عايز يتصدى لنقاش حقيقي حول الدولة المصرية لازم يكون بنى سياق فكري كامل عن الدولة المصرية بحيث إنه ميبقاش بياخد جزء ويسيب بقيت الأجزاء، وبالتالي يبقى الكلام مش كامل ومش واضح»، مضيفًا: «في النهاية أنت بتطرحه على الناس وكأنه حقائق وكأن الناس اللي موجودة هنا مقصرة».

وأوضح سبب إلقاء الضوء على هذه النقطة قائلًا: «عشان ثقافة التعليم واهتمام الأسر تتغير عشان نعطي تعليمًا حقيقيًا عشان نبقى إحنا أمام أولادنا وبناتنا عملنا ما يمكن عمله»، معقبًا «لأن أنتم كدا كدا بتعملوا وكدا كدا أنا آسف يعني بتعملوا جمعيات عشان تصرفوا على الدروس الخصوصية.. ما إحنا كلنا مواطنين مصريين بسطاء يعني، الكتلة الغالبة كدا».

وكان الرئيس عبدالفتاح السيسي قد شهد افتتاح عدد من مشروعات «مصر الرقمية» لوزارة الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات وفقا لما ورد هنا، بمركز المنارة للمؤتمرات حيث من المقرر أن يشهد الرئيس السيسي إطلاق منصة مصر الرقمية، وكذلك افتتاح عدد من المشروعات عبر الفيديو كونفرانس.