وجه الرئيس عبدالفتاح السيسي، التحية والتقدير للدكتور محمد شاكر وزير الكهرباء والطاقة ولوزارة الكهرباء، على مجهوداته في تنفيذ توجه الدولة في جعل مجال الطاقة والكهرباء في مصر «من أرقى ما يمكن».

وقال «السيسي» خلال افتتاح عددًا من المشروعات التابعة لقطاع الكهرباء بمحافظات الصعيد، الإثنين، إنه «عايز أقولكم النقطة اللي هقولها دي يمكن الدكتور شاكر (وزير الكهرباء) لقاها مش مناسبة، الدكتور شاكر له مكتب وشركة كبيرة جدًا اسمه مكتب شاكر، وأول ما قولنا له يجي معانا راح سايب الشركة دي، ولم يسمح لها بالدخول في شغل مع القوات المسلحة، أو مع الدولة المصرية كحكومة».

وأضاف: «طب أي حاجة بيعملها لينا بيعملها دون مقابل، وأنا بصراحة حابب الحكاية دي»، ووجه الشكر لوزير الكهرباء قائلًا: «أنا بشكرك على ده لأنه مثل وحاجة بنتعلمها كلنا». وفقا لما ورد في المصري اليوم للمزيد من هنا

يشار إلى أن مجمع بنبان للطاقة الشمسية هو أضخم محطة لتوليد الكهرباء من الطاقة الشمسية على مستوى العالم، حيث تم إنشاؤه بالشراكة مع القطاع الخاص والخبرات الدولية المتخصصة، كما يُعد أحد أهم مشروعات البنية التحتية في مصر لتوليد الكهرباء من الطاقة الجديدة والمتجددة.